Meer weten?
René Vierkant

Vierders’ aanpak in en voor binnensteden

In het deskundigenrapport van de Retailagenda dat onder leiding van René Vierkant en Irma Talens geschreven is, staat het al: er zijn rapporten genoeg, maar actie blijkt lastig – en dat is eigenlijk niet vreemd. Veel bestuurders vinden dat de binnenstad iets is voor en van ondernemers en dat leegstand door vastgoedeigenaren opgelost moet worden. Maar ondernemers, en zeker retailondernemers, kennen geen historie van écht samenwerken. Landelijke retailketens focussen vooral op de eigen bedrijfsketen en kijken daarbij niet naar de omgeving waarin hun winkels gevestigd zijn. Datzelfde geldt ook voor vastgoedeigenaren; ook zij staan niet vooraan als het om onderling samenwerken gaat.

“Samenwerken; het klinkt zo eenvoudig, maar het is in het dossier ‘binnenstad’ vaak (onnodig) ingewikkeld.”

Een aantrekkelijk en goed functionerend centrum is van groot belang. Het is het hart van de stad en de plek waar men elkaar ontmoet. Maar hoe creëer je een gezond stadscentrum? Het gaat daarbij niet alleen om visies en rapporten - hoe goed die visie ook beschreven is en hoe zinvol het ook is om de ideale situatie in kaart te brengen. Winkelgebieden moeten, mede door de opmars van online winkelen, anders ingericht worden. Compacter, kleiner en met meer ruimte voor andere functionaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan een bibliotheek, gemeentehuis, school of gezondheidscentrum, maar ook aan ruimte om te wonen.

Samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente bouwt Vierders aan een vitale binnenstad. Een centrumgebied waar iedereen letterlijk en figuurlijk op de juiste plek zit. Hoe we dat doen? Door betrokkenen samen te brengen in een professionele samenwerkingsorganisatie. Door te laten zien waar kansen liggen en hoe deze gezamenlijk benut kunnen worden. Door gebruik te maken van ons acquisitie- en retailnetwerk.

Een sterke onafhankelijke organisatie

Een binnenstad vitaal en aantrekkelijk maken én houden, is een omvangrijke opgave en kan alleen bereikt worden door structureel samen te werken. Vierders helpt bij het samenstellen van een professionele samenwerkingsorganisatie, die gefinancierd wordt vanuit ‘de gouden driehoek’ van ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente. Een organisatie met een kundig bestuur en die stuurt op resultaat.

Vierders’ GebiedsID© als verbindende leidraad voor actie

Met behulp van Vierders’ GebiedsID© laten we ondernemers en pandeigenaren zien waar kansen liggen en hoe deze gezamenlijk benut kunnen worden. Op basis van verschillende onderzoeksrapporten en visies brengen we in kaart hoe een gevarieerd en consistent aanbod gerealiseerd kan worden. Hierbij kijken we niet alleen naar (de potentie van) winkelstraten, maar ook naar aanloopstraten en eventueel te transformeren deelgebieden.

We komen met concrete handvatten, helpen bij het opzetten van acties en projecten en brengen betrokken partijen met elkaar in contact. Door samen te kijken welke invulling nodig is om het gebied als geheel aantrekkelijker te maken, wordt de kans op succes vergroot. In onze overtuiging is leegstand niet nodig als je de juiste keuzes maakt. Keuzes die gericht zijn op het unieke profiel van die straat of dat centrumgebied.

“We zijn de schakel die alle betrokken partijen met elkaar verbindt, zonder daarbij het gemeenschappelijk belang uit het oog te verliezen."

Met het GebiedsID© als basis gaan we met ondernemers en vastgoedeigenaren in gesprek; dit doen we per deelgebied of straat. We beginnen daar waar de energie zit; waar ondernemers samen aan de slag willen. Samen met de binnenstadsmanager maken we de plannen en acties concreet en focussen we op het behalen van zichtbaar resultaat. Wanneer ondernemers samen eigenaarschap dragen voor hun straat, ontstaat een gezamenlijk eigenbelang: niet ieder voor zich, maar samen voor ‘ons eigen’.

Acquisitie

Om als binnenstad aantrekkelijk te zijn, is het belangrijk dat deze een goede mix biedt van grote(re), bekende retailketens en lokale, kleinere bedrijven. Het behouden en aantrekken van retailketens vraagt om kennis van zaken en een bredere blik dan de invulling van dat ene specifieke pand. We leggen contact met retailformules die in Vierders GebiedsID© geïdentificeerd zijn en informeren hen over de laatste ontwikkelingen. Door ons te richten op de specifieke doelgroep, koppelen we de klantfocus van een formule aan hun omzetkansen. Dit doen we zowel voor bestaande formules (zijn ze tevreden met hun locatie, pand en omgeving?) als voor nieuw geïdentificeerde, passende formules. Ook creëren we in samenwerking met de binnenstadsmanager een sterke verbinding met lokale en regionale ondernemers. Ons doel? De potentie van de binnenstad verbinden met de kansen voor ondernemingen, zowel in retail als horeca.

Vierders verbindt, visualiseert en verwezenlijkt

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op; samen creëren we een stadshart dat werkt voor iedereen.

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Volg ons dan op LinkedIn

Meer van Vierders

Vierders en Stefan van Aalre aan de slag met centrumplan Blerick

Stefan van Aerle en Vierders gaan samen aan de slag met het centrumplan in Blerick.

Uitvoering Plan Binnenstad 2030 Venlo

Vierders realiseert uitvoering ‘Plan Binnenstad 2030’ voor de gemeente Venlo.

Ruud Hendriks in gesprek met René Vierkant

René vertelt onder andere over het hoe en waarom van Vierders en de samenwerking met Blue Ocean Company BV.

René Vierkant in de Kitty Koelemeijer Podcast

Een boeiend gesprek tussen Kitty en René Vierkant over het werk van Vierders, de uitdagingen en projecten en het belang van een structurele samenwerking.

Vierders. Hart voor de stad.

Contact

Vierders biedt complete oplossingen en creëert een stadshart dat werkt voor iedereen.
Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op of vul onderstaand formulier in.

Bedankt! We nemen spoedig contact met je op.
Er ging is mis helaas. Probeer het nog eens. Lukt het niet neem dan contact met ons op.